مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین

مدیر مشارکت‌های مردمی استان قزوین: اهمیت جلب مشارکت هدفمند و توسعه‌یافته در مقابل مشارکت هدایت‌شده و تحمیلی

ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با سایت مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین با تأکید بر اهمیت جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد، بر ضرورت جلب مشارکت مردمی با شیوه‌های هدفمند و سازمان‌یافته تأکید کرد.

0
آقای قاسم ابراهیم­‌زاده که تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکتری و رشتهٔ فقه و حقوق به انجام رسانده‌ است، اکنون مدیریت ادارۀ مشارکت­‌های مردمی ادارۀ کل آموزش و پرورش استان قزوین را برعهده دارد. 
به سبب ارتباط تنگاتنگ این بخش با مجمع خیرین مدرسه‌ساز، برای گفت‌وگو به سراغ ایشان رفته‌ایم. در زیر توضیحات ایشان دربارهٔ سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، در حوزهٔ آموزش و پروش را میخوانیم. ایشان همچنین، به نقش بانوان خیر در این مسیر و روش‌های جلب مشارکت مردمی اشاره می‌کنند.

 

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید و دربارۀ  فعالیت­‌هایی که انجام می­‌دهید، توضیح دهید.
– من مدیر ادارۀ مشارکت­‌های مردمی مدارس و مراکز غیردولتی در ادارۀ کل آموزش و پرورش استان قزوین هستم. بخشی از فعالیت­‌های ما در خصوص سمن­‌ها و انواع آنهاست که مرتبط با حوزۀ آموزش و پرورش هستند. برخی از آنها مستقیم و برخی غیرمستقیم به دانش­‌آموزان، مدارس، مراکز آموزشی، انجمن اولیاء و مربیان و یا فعالیت­‌های آموزشی مربوط می­‌شوند. بخشی دیگری از آن فعالیت مجمع خیرین مدرسه­‌ساز است و بخش دیگر مجمع دانش­‌آموزیاری است که سال گذشته فعال کردیم. بخش دیگر گسترش و توسعۀ مدارس و مراکز غیردولتی است. مدارس هیأت امنایی نماد مشارکت مردم در آموزش و پرورش است. در این مدارس مردم مشارکت می­‌کنند، اعتبار و برنامه می­‌دهند. از سمن­‌های دیگر، بجز مجمع خیرین مدرسه‌ساز، سمن‌های مربوط به پیگیری مسائل دانش­‌آموزان بازمانده از تحصیل است، دیگری سمن یاریگران زندگی است و یک مورد دیگر مربوط به استعدادهای دانش­‌آموزان ویژه است.

 

لطفاً کمی دربارۀ تشکیلات این سازمان­‌های مردم­‌نهاد در حوزۀ آموزش، در کنار مجمع خیرین مدرسه ساز، توضیح بفرمایید.
– مجمع خیرین دانش­‌آموزیار هشت راهبرد دارد: ۱- توجه به دانش­‌آموزان بازمانده از تحصیل؛ ۲- توجه به دانش­‌آموزان ایتام؛ ۳- توجه به دانش­‌آموزان برتر؛ ۴- توجه به بهداشت دانش­‌آموزان ۵- توجه به دانش­‌آموزانی که برای کنکور آماده می­‌شوند؛ ۶- توجه به دانش­‌آموزانی که برای تهیۀ لوازم تحریر یا پوشاک و… مشکلات معیشتی دارند؛ ۷- توجه دانش­‌آموزانی که در مقطع پیش دبستانی در مناطق محروم و حاشیه­‌ای زندگی می­‌کنند و ۸- توجه دانش­‌آموزان دارای معلولیت یا توانایی­‌های خاص، هشت راهبرد دانش­‌آموز یاری است و از اهم مواردی است که خیرین پیگیری می­‌کنند. در این رابطه فصل جدیدی هم باز شده است که خیرین مدرسه­‌یار نامیده می‌شود و به کمک مدارس می­‌روند. مثلاً برخی مدارس به تعمیرات سرویس بهداشتی نیاز دارند، برخی به تعمیر میز و نیمکت یا رنگ­‌آمیزی نیاز دارند و یا بهسازی و زیباسازی محیط نیاز دارند که در این زمینه فعالیت می­‌کنند.

 

جلب مشارکت افراد در راستای فعالیت در کار خیر چگونه است؟
از طریق گردهمایی، ورود به مدارس، نشست­‌ها، گفت و گو با نخبگان و اقشار مختلف، نشست­‌های تخصصی با برخی از صنوف و… از جمله روش‌هایی است که انجام می­‌شود. فقط یک مسیر نیست، راه­‌های مختلفی هست و مردم هم طالب کار خیر هستند به­‌شرطی که شرایطش فراهم شود. نشست­‌های متعدد و تبلیغات شهری و روش­‌های مختلفی داشتیم که گفتمان­‌سازی صورت گرفت.

 

دربارۀ نقش بانوان در بخش مشارکت­‌های مردمی توضیح بفرمایید.

– بانوان در همۀ زمینه­‌ها نقش خوبی دارند اخیراً هم در بحث دانش­‌آموزیاری فعالیت می­‌کنند. این عزیزان قبلاً در مجمع خیرین مدرسه­‌ساز بودند، الان دعوت کردیم که در این بخش هم فعالیت کنند. در بحث مدرسه­‌سازی اگر بانوان مساعدت نکنند، آقایان نمی­‌توانند مشارکت کنند. همیشه از بانوان باید تجلیل ویژه­‌ای کرد چون آنها بستر و شرایط را فراهم و تشویق می­‌کنند. بانوانی که در مجمع خیرین هم فعالیت می­‌کنند پابه پای آقایان و حتی جلوتر از آنان کارشان را انجام می­‌دهند.

سمن­‌ها اگر می­‌خواهند توفیق کسب کنند باید در گفتار، رفتار و اعمالشان صادق باشند، هرکجا مردم صداقت ببینند مشارکت توسعه پیدا خواهد کرد.

قاسم ابراهیم زاده مدیر مشارکت های مردمی استان قزوین
اکثر این بانوان چون معلم هستند، شناخت ویژه­‌ای از مدارس و دانش­‌آموزان دارند، دلسوزی مادرانه­‌ای دارند و شرایط دانش­‌آموزان را بهتر درک می­‌کنند، مدیران مدرسه را خوب می­‌شناسند، ضمن اینکه وقت بیشتری می­‌گذارند؛ خیلی از آقایان شاید فقط فرصت شرکت در جلسات را داشته باشند اما این عزیزان وقتشان بیشتر است، رسیدگی و آگاهی بیشتری دارند و می­‌توانند بهتر تأثیرگذار باشند.

 

سابقۀ شکل­‌گیری این گروه­‌های خیر چگونه است و چه مسیری را برای آن پیش‌بینی می‌کنید؟
– فعالیت مجمع خیرین مدرسه­‌ساز به سه حوزه تقسیم می­‌شود: مدرسه­‌ساز، دانش­‌آموزیار و مدرسه­‌یار. شورای عالی خیرین مدرسه­‌ساز را  توسعه داده است، خیرین مدرسه­‌یار و دانش­‌آموزیار نیز تشکیل شده­‌اند که هر سه گروه در راستای کار خیر فعالیت می­‌کنند.
بحث شکل­‌گیری آن از گذشته وجود داشت اما سامان­دهی امروز را نداشت ولی حدود یکسال است که خیرین مدرسه­‌ساز ورود پیدا کردند و تشکیلات پیدا کردند. خیرین مدرسه­‌ساز، دانش­‌آموزیار و مدرسه­‌ساز و یا سایر سمن­‌ها در موضوع کار خیر اشتراک دارند. برخی در اهداف و روش­‌ها متفاوت­‌اند.
به­‌نظر من ابتدا باید جامعه را آگاهی داد تا مردم از شرایط اجتماعی-اقتصادی آگاهی یابند و اهمیت تعلیم و تربیت را درک کنند، در این صورت قطعا مشارکت خواهند کرد. نکتۀ دوم صداقت در گفتار، رفتار و اعمال است، سمن­‌ها اگر می­‌خواهند توفیق کسب کنند باید در گفتار، رفتار و اعمالشان صادق باشند، هرکجا مردم صداقت ببینند مشارکت توسعه پیدا خواهد کرد. نکتۀ سوم همدلی پیرامون مسائلی است که انجام می­‌شود، اعضای مجمع باید همدل باشند. چهارم اینکه گفتمانشان باید هدفمند، هوشمند و واحد باشد، مثلاً افرادی که در بحث مدرسه­‌یار شرکت می­‌کنند، همه با هم بدانند که دغدغۀ امروز ما چیست و همه یک صدا داشته باشند. نکتۀ پنجم این است که مسئولان در کنار سازمان­‌های مردم­‌نهاد باشند. نکتۀ ششم آگاهی­‌بخشی دربارۀ اقداماتی است که انجام می­‌شود، بسیاری اتفاقات خوب می­‌افتد که اطلاع داده نمی­‌شود. این موارد کمک زیادی می­‌کند. هیچ محدودیتی در کار خیر نیست، ظرفیت سمن­‌ها باید افزایش یابد، علم و شناختشان باید به روز باشد، چون امروزه بحث سمن­‌ها بسیار عمیق، دقیق و به روز است.

 

برخی از اقدامات انجام­‌شده که در خاطر دارید، بفرمایید.
– برخی اقدامات دربارۀ دانش­‌آموزانی است که نیازهای ویژه دارند، در حوزۀ لوازم­‌التحریر اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و به چندهزار دانش­‌آموز را در اول مهرماه لوازم­‌التحریر می­‌دهیم، در خصوص دانش­‌آموزان نیازمند ورود بسیار خوبی داشتیم، برای تجهیز سرویس­‌های بهداشتین ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از ، معرفی دانش­‌آموزان به مراکز توان­بخشی و… فعالیت­‌های خوبی داشتیم که نمونه­‌هایی از فعالیت مثبت مجمع خیرین دانش­‌آموز یار بوده است.

 

در پایان اگرنکته­‌ای دارید بفرمایید.
– در بحث مشارکت­‌ها و توسعۀ مشارکت­‌ها، صحبت­‌های جدیدی دارم که مبتنی بر تحقیق­‌های میدانی و آکادمیک است که در فضای دیگر خواهم گفت زیرا  معتقدم زمانی توسعۀ مشارکتمان اثربخش خواهد بود که مشارکت سازمان­‌یافته و هوشمند باشد، در غیر اینصورت، مشارکت هدایت­‌شده است که این خطرناک است، در دل همین موضوع بحث طولانی است. اگر مشارکت ما توسعه­‌یافته و هدفمند باشد، مردم حتماً مشارکت می­‌کنند و نتایج خوبی خواهد داشت اما در صورتی که مشارکت هدایت­‌شده، انحصاری و تحمیلی باشد، اتفاقات مثبتی نمی افتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.