مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین

گروسی: اهمیت اعتمادسازی برای جذب مشارکت خیرین

محمدحسین گروسی، عضو مجمع و از خیرین مدرسه ساز استان قزوین، بر اهمیت شفاف سازی عملکردها و روندها و تلاش برای جذب مشارکت خیرین مدرسه ساز تأکید کرد.

0

آقای محمد حسین گروسی از اعضای مجمع استان قزوین و از خیرین مدرسه ساز، حدود ۳۰ سال است که همراه پدرشان به این حوزه وارد شدند. ایشان به اهمیت مدرسه سازی باور دارد و برخی برخوردهای سلیقه ای در سطح مسئولین را مانع این کار می دارند. او در این گفت و گوی کوتاه، به اهمیت شفاف سازی دربارۀ برخی شایعات، مربوط به فروش مدارس، و نیز اهمیت برخورد شایسته با خیرین اشاره می کند.

لطفاً دربارۀ تجربۀ خودتان در مدرسه­ سازی و چگونگی آغاز آن بفرمایید.

  • اوایل دهۀ هفتاد بود که با پدر تصمیم گرفتیم بخشی از منابع مالی را به ساخت مدرسه اختصاص دهیم و یک مدرسه در ملک­آباد قزوین ساختیم و بعد از تأسیس مجمع خیرین استان، هم­زمان با سایر استان­ ها، وارد هیئت مدیرۀ مجمع شدم که این همکاری تا کنون ادامه دارد. عقبۀ این فعالیت هم به قبل از انقلاب باز می ­گردد که پدر با ساخت مسجد و حسینیه کار عام­المنفعه انجام می­ دادند. سال ۵۷ هم با تهیۀ زمینی در مشهد همراه چند نفر از خیرین قزوین، حسینیه­ ای در آنجا احداث کردند که سال­های سال است هزاران نفر در سال از آن استفاده می ­کنند.

دربارۀ انگیزه­ تان از ورود به حیطۀ مدرسه­ سازی بفرمایید.

  • ما امانت­ دار اموالی هستیم که در مقطعی از زمان خداوند در اختیار ما گذاشته است و بهتر این است که از این لطف و نعمت ­ها، کمکی به هم­نوع انجام بدهیم و آنها را هم با خود شریک کنیم. این خیلی لذت­ بخش ­تر است تا اینکه فرد همه چیز را تنها برای خود بخواهد. بالاخره در جامعه و اطراف ما افراد نیازمند هستند، به­ خصوص این روزها که بیشتر هم  شده اند. در واقع فرد بخشی از ثروتی را که خداوند به او داده است، در راه خیر استفاده می ­کند.

با توجه به اینکه تجربۀ ساخت مکان­های دیگری جز مدرسه را داشته ­اید، چه الویتی برای مدرسه­ سازی وجود دارد؟

  • مدرسه ­سازی پایۀ آگاهی مردم است. وقتی یک ساختمان می ­سازید، اول پی­ ریزی آن است و اگر درست باشد، ساختمان سال­ ها محکم و استوار است. مدرسه هم همین­طور است و آگاهی مردم را می­سازد، تمام اولیای الهی هم برای آگاه­سازی آمده­اند. آگاهی باعث می­شود فردی که در این مسیر قرار دارد هم برای خودش و هم برای جامعه مفید باشد، بنابراین مدرسه­ سازی زیربنای کارهای خیر است. البته کارهای خیر دیگر هم اهمیت دارد، مثلاً در حوزۀ درمان، به­ خصوص در دوران کرونا، این توفیق را داشتیم که تا حد زیادی، توسط مجمع سلامت، کار انجام دهیم، مردم به ما اعتماد کردند و توانستیم کارهای خوبی در سطح استان انجام دهیم.

به ­نظر شما پیش و پس از احداث مجمع چه تغییراتی در روند مدرسه­ سازی رخ داده است؟

  • من فکر می­ کنم طی این ۲۵ سال همۀ اتفاقاتی که افتاده است مثبت بود، همگی با نیت خیر آمدند و کار خداپسندانه اتفاق افتاده است. با این مجموعه، شاید هزاران کلاس در این چندین سال ساخته شده است و منشاء خیر و برکت برای مردم و کمکی برای آموزش­ وپرورش بوده است.

چالش ­هایی هم بوده است که مثلاً گاهی برخی مسئولان برای تأمین آب و برق برای خیرین، کم ­کاری کردند که باعث کم­ شدن اعتماد یا دفع این عزیزان شده است؛ اگرچه ما سعی کردیم که در چهارچوب هیئت­ مدیره این عزیزان را جذب کنیم اما گاهی برخی مدیران سلیقه­ ای برخورد کردند و این اتفافات افتاده است.

مشکلات همیشه وجود دارد ولی با مدیریت باید این مشکلات را به فرصت تبدیل کرد. مجموعۀ قزوین هم با فراز و نشیبی که داشته است، از مجموعه­ هایی است که هرساله موفق بوده است حتی با وجود برخی مسئولینی که تعاملات کمتری داشتند، ورود پیدا کردیم و مشکلات را به حداقل رساندیم.

محمد حسین گروسی عضو مجمع خیرین استان قزوین

با توجه به تجربه­ تان در مجمع، تغییرات روند یا مسیری که مجمع تا به اینجا طی کرده است را بفرمایید.

  • مشکلات همیشه وجود دارد ولی با مدیریت باید این مشکلات را به فرصت تبدیل کرد. مجموعۀ قزوین هم با فراز و نشیبی که داشته است، از مجموعه­ هایی است که هرساله موفق بوده است حتی با وجود برخی مسئولینی که تعاملات کمتری داشتند، ورود پیدا کردیم و مشکلات را به حداقل رساندیم.

چالشی که الان وجود دارد، صحبتی است دربارۀ فروش اموال دولتی و شائبه­ ای برای مردم ایجاد کرده است که مدارس خیّرساز هم به فروش می­ رسد و این امر باعث شده است افرادی که می­خواهند وارد این عرصه شوند، با احتیاط بیشتری باشد؛ علیرغم اینکه طی رایزنی با تهران، این خبر را تکذیب کردند ولی هم­چنان این نگرانی هست. کسانی که پولی که با زحمت و روزی حلال به­ دست آورده ­اند، می­ خواهند نفعش به جامعه و مردم محروم برسد اما وقتی بحث فروش این اموال مطرح می­ شود، دیگر برای ما که جذب این خیرین را دنبال می­ کنیم، خیلی سخت می ­شود.

این افراد اعلام می­ کنند که ما از مال خودمان می­ گذاریم و دولت به­ راحتی این اموال را می­فروشد. این باید  شفاف سازی شود که مدرسۀ خیّرساز قابل فروش نیست و مسئولان باید صریحاً اعلام کنند تا مردم با اطمینان خاطر این مسیر را ادامه دهند.

در رابطه ترویج بیشتر امر مدرسه­ سازی چه راه­ هایی وجود دارد؟

  • مدیران نوسازی و آموزش و پرورش متولی این امر هستند و حاصل تلاش­های ما به این مراکز مربوط  می شود، در واقع کار ما باری از دوش آنها برمی­ دارد. بهترین راهش این است که مدیران این مراکز یک مقدار بیشتر برای این موضوع وقت بگذارند و به آن اهمیت بدهند. خیّر کارش را انجام می­ دهد ولی این وظیفۀ ما و مسئولان است که وقتی فرد چندین میلیارد هزینه می­ کند، وقت بگذارند.

برای مثال آقای مهندس عباسی اولین مدیر کل نوسازی در قزوین، خودشان برای دعوت خیرین به تهران می­رفتند، هدیه­ ای می­ گرفتند و شخصاً به همراه رئیس یا عضوی از مجمع، دعوت­ نامه را می­ بردند و این امر باعث  می­شد که فرد اهمیت موضوع را درک کند و دعوت را بپذیرد و شرکت کند. اما وقتی شما یک نامه­ ای را پست کنید یا تلفنی اطلاع دهید که امروز مجمع داریم، از تهران بیایید و ۱۰-۲۰ میلیارد تومان پرداخت کنید، نیاز به زمان بیشتری دارد. مسئولین برای این امر باید وقت بیشتری بگذارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.