مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین

مدیر عامل مجمع تاکستان: برگزاری مراسم تجلیل از خیرین، راهی برای تشویق به امر مدرسه سازی

محمدرضا رحمانی، مدیر عامل و عضو مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان تاکستان، بر اهمیت فعالیت مجمع های شهرستان و برگزاری مراسم تقدیر از خیرین مدرسه ساز، برای گسترش مشارکت های مردمی تأکید کرد.

0

محمدرضا رحمانی، از فعالین و خیرین در حوزۀ مدرسه سازی، از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در مجمع خیرین ضیاءآباد آغاز کرده است و اکنون مدیر عامل مجمع خیرین تاکستان است. ایشان در این گفت و گوی کوتاه، به اهمیت مجامع شهرستان ها در جذب مشارکت مردم محلی و جایگاه مهم کمک های مردمی پرداخته است.

 

لطفاً از تجربۀ خود در زمینۀ مدرسه سازی و آغاز فعالیتتان بفرمایید.

  • رئیس آموزش و پروش منطقۀ ضیاءآباد، در سال ۱۳۹۵، با فردی به نام سید اکبر صادقی، مجمع خیرین مدرسه ساز ضیاءآباد را راه-اندازی کرد. من هم در آن مجمع فعال بودم، در آنجا همزمان ۳ مدرسه را با کمک مجمع خیرین احداث کردیم. خود من در تاکستان، ساختمان مادرم که ۷۵۰ متر بود و به من رسیده بود، برای احداث مدرسۀ شهید نامدار اهدا کردم که الان در حال بهره ­برداری است. اکنون هم به­ عنوان مدیر عامل مجمع تاکستان فعالیت می ­کنم.

وجود مجامع شهرستان­ ها در کنار مجامع استانی چه تأثیرات و اهمیتی دارد؟

  • مجامع شهرستان، به­ خصوص در برخی مناطق که محرومیت فراوان هست، از نزدیک محرومیت ­ها را می ­بینند و لمس می­ کنند. با همان متمولین منطقه که صحبت کنیم، به ­سبب عِرق و علاقۀ خاصی که به منطقۀ خودشان دارند می ­توانیم آنها را مجاب کنیم که برای محرومیت ­زدایی سرمایه گذاری کنند. شاید این افراد آنقدر به چشم مجمع استان یا کشوری نیایند ولی اگر مجامع خیرین در مناطق کوچک باشند، بهتر مسأله را حل می­ کنند و افراد برای سرمایه ­گذاری راحت­تر مجاب می ­شوند.

ارتباط مجمع با سایر شهرستان­ها که مجمع مستقلی ندارند چگونه است؟ و نیازسنجی چطور انجام می ­شود؟

  • آموزش و پرورش اعلام نیاز می­ کند و نوسازی هم با مناطق ۱۴ گانه در ارتباط است. گاهی خیرین کشوری یا خارج از کشور، اعلام می­ کنند که مثلاً می­ خواهند ۲ مدرسه بسازند، از وزارت­خانه به استان­ ها انتفال داده می ­شود، استان هم بررسی می­ کنند که فلان روستا مدرسه­ ای نیاز هست و خیرین منطقه توان ساخت ندارند، آن را معرفی می­ کنند. برای مثال ما می­ خواستیم در ضیاءآباد یک سالن غذاخوری بسازیم و واقعاً کمبود داشتیم که یک خانم ایرانی مقیم آمریکا از همین طریق معرفی شده بود و آن را ساخت. چنین تجربه­­ هایی داشتیم.

برای ترویج بیشتر مدرسه سازی چه فعالیت ­هایی پیشنهاد می­ کنید؟

  • یکی از راه ها برگزاری مراسم تقدیر از خیرین مدرسه ساز است. این جشن و تجلیل باعث می ­شود افراد فعال، به فراخور هر منطقه، وقتی دعوت شوند، یک تشویقی است برای کسانی که امکانش را دارند. در تجربۀ شخصی من در چنین جلسه­ ای، فی­ البداهه، چندین نفر با توجه به وسعشان اعلام همکاری کردند. مراسم تجلیل تأثیرگذار است. سایت ­ها و شبکه­ های اطلاع رسانی محلی یا آموزش و پرورش هم هرقدر تبلیغات بیشتری بکنند، موثرتر خواهد بود.

شرایط مدارس در تاکستان و میزان نیاز به مدرسه سازی در این منطقه را چگونه می­ بینید؟

  • مدارسی که الان فعال هستند سالانه مستهلک می­ شوند و هزینۀ نگهداری، تعمیرات، رنگ ­زدن و… دارند که هیچ کدام در وسع کمک ­های اولیاء و کمک ­های مردمی نمی ­گنجد و باید سایر خیرین ورود پیدا کنند. برای مثال خود مجمع خیرین تاکستان در چندین مدرسۀ تاکستان که سرویس ­های بهداشتی آن نیاز به تعمیر داشتند، تجهیز به دوربین­ های مدار بسته یا ویدئو پروژکتور در برخی مدارس نیاز بود، فعالیت کرد. خیرین همیشه باید پای کار باشند و کمک کنند و اگر نه، مدارس به بن­ بست می ­رسند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.