مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین

مروری بر نخستین مدرسه ها و مدرسه سازان استان قزوین در تاریخ معاصر

بخش دوم: مروری بر برخی مدارس و مدرسه سازان شهر قزوین در سال های 1280- 1320

0

در این بخش از سایت مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین، با توجه به اهمیت آموزش و مدرسه‌سازی در تاریخ اجتماعی ایران، ساخت و تأسیس برخی مدارس در استان قزوین را مرور می‌کنیم.

تاریخ آموزش در ایران از سده‌های گذشته تا امروز بسیار گسترده و بررسی آن نیازمند احاطه به تاریخ این سرزمین و بررسی اسنادی طولانی مدت است. در این مورد، از تاریخ مدارس و مراکز علمی در تاریخ پیش از اسلام، مکتب‌خانه‌ها و مراکز علمی دورهٔ اسلامی صرف نظر و تنها به اشار‌هٔ کوتاهی به برخی مدارس دوران معاصر ایران بسنده می‌کنیم.

در بخش دوم مرور تاریخچۀ مدرسه­‌سازی توسط افراد یا گروه­‌های مختلف در استان قزوین، بار دیگر به سراغ کتاب تاریخچۀ فرهنگ و مدارس سرزمین قزوین نوشتهٔ محمد دبیرسیاقی و ابراهیم صفاری رفته­‌ایم و شکل­‌گیری برخی از این مدارس را مرور می­‌کنیم.
ساخت مدارس در استان قزوین و شهرستان­‌های آن، احتمالاً مانند سایر مناطق کشور از سال ۱۳۰۰-۱۳۱۰، افزایش یافت و در محلات و روستاهای مختلف مدارسی متناسب با نیازهای هر منطقه شکل گرفت و تعداد مدارس دخترانه یا مختلط نیز افزایش یافت.
برخی از این مدارس با بودجۀ دولتی اداره می­‌شد، برخی دیگر زمین یا ساختمان­های وقفی یا اهدایی داشت و همچنین خرج مدارس و حقوق معلمان غالباً از منبع شهریۀ دانش­‌آموزان بود و دولت تا سال­ ها، مشارکت چندانی در ساخت و گسترش مدارس نداشت.
در استان قزوین نیز نخستین مدارس، غالباً به همت برخی نیکوکاران و فرهیخیتگان برپا می­‌شد. انجمن معارف (فرهنگ) در استان قزوین، به سرپرستی سالار اکرم و عضویت برخی علاقه­‌مندان به فرهنگ و تربیت، بانی و موسس این مدارس در آغاز کار بودند. در ادامه و ساله­‌های آغازین قرن ۱۴ خورشیدی، ادارۀ اوقاف قزوین نیز نسبت به ساخت مدارس تمایل نشان داد که به­‌سبب مخالفت انجمن معارف، در دخالت اوقاف در امور آموزشی، یک ادارۀ جدید با تلفیق هر دو بخش، به نام ادارۀ اوقاف و معارف (فرهنگ) در قزوین تشکیل و عهده­‌دار برپایی مدارس و ادارۀ آنها شد.
بنابراین از همان ابتدای شکل­‌گیری آموزش نوین، نقش نیکوکاران و علاقه­‌مندان در برپایی و گسترش مدارس بسیار پررنگ بوده است و علیرغم اهمیت بخش آموزش، دولت­های مختلف اهمیت چندانی به این بخش نشان نداده­‌اند.
برخی مدارس از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۸ در استان قزوین به همت یا مشارکت افراد، از جمله: مدرسۀ دخترانۀ ناموس به هزینۀ حاج مرتضی حاج سید جوادی (وثوق­الاسلام)، مدرسۀ بنین و بنات توکل در ۱۳۲۳ و ۱۳۲۶ ه.ش، مدرسۀ پسرانۀ حمدالله مستوفی در ۱۳۰۵ه.ش که از اعانۀ انجمن معارف (۶۸۰ ریال) و با ۹۱ دانش­‌آموز اداره می­‌شد و مدرسۀ دیانت ۱۳۰۶ که از محل شهریۀ اطفال اداره می­‌شد، بودند.
از جمله سایر مدارس در شهر قزوین می­‌توان به دبستان راضی، بَدِر، فردوسی، هفده دی و… نام برد که شیوۀ تأسیس آنها در کتاب ذکر نشده است.
در شهرستان­‌های استان قزوین نیز در فاصلۀ سال­‌های ۱۳۰۱-۱۳۲۰، ۲۹ دبستان به وجود آمد. از جمله در شهرستان­‌ها یا روستاهایی مانند قاقزان، سیاهدُن، رودبار، الموت، آوج، گرمارود، بوئین زهرا، کوهین و… بودند که بیشتر آنها اجاره­‌ای بود و با کمک اهالی یا با شهریۀ دانش­آموزان اداره می‌شد. برخی دیگر از آنها دارای زمین و ساختمان وقفی یا هدیۀ اهالی به آموزش و پرورش بودند. برای مثال زمین دبستان مختلط هنر در طارم سفلی و ساختمان دبستان رضی در آبیک اهدایی مالک آن بود، دبستان ابراهیم­‌آباد بوئین زهرا و کمال آباد وقفی بودند و مالک ساختمان دبستان دولتی آبیک یکسال آن را به رایگان در اختیار مدرسه قرار داده بود.
شهریۀ دانش­‌آموزان در مقاطع مختلف برای همه ضروری بود مگر بنابر شرایط خاص مالی،  عدم تمکن خانوارها، خانواده­‌های بی­‌سرپرست و یا فرزندان معلمانی که چندسال سابقۀ کاری دارند، در این صورت، بخشی از دانش­‌آموزان مدرسه از پرداخت شهریه معاف می­‌شدند.

• در ادامه با مرور بیشتر تاریخ این فعالیت ها، آشنایی بیشتری با تاریخ آموزش و مدارس نوین به دست می آوریم و به علاوه بر اهمیت مشارکت خیرین در این مسیر، بیشتر پی خواهیم برد. مطالب، عکس مدارس و داده های تاریخی این نوشته، تماماً برگرفته از جلد نخست، از مجموعۀ ۴ جلدی و مفصل کتاب «تاریخچۀ فرهنگ و مدارس سرزمین قزوین بر مبنای تعلیمات نوین» بود.

منبع:
م. دبیرسیاقی و ا.صفاری (۱۳۸۰)، تاریخچۀ فرهنگ و مدارس سرزمین قزوین بر مبنای تعلیمات نوین، مجلد اول (دورۀ اول از ۱۲۸۱-۱۳۲۰ شمسی)، قزوین: انتشارات حدیث امروز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.