مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین

معاونت اجرایی ادارۀ کل نوسازی مدارس قزوین: اهمیت مشارکت مسئولان استان، برای جلب حداکثری مشارکت خیرین

رجبعلی خلج، معاون اجرایی ادارۀ کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین، با تأکید بر نقش پررنگ خیرین در امر مدرسه سازی، مشارکت و همکاری بیشتر بخش های ذیربط مانند استانداری را در جلب مشارکت بیشتر خیرین، مثمر ثمر دانست.

0

مهندس رجبعلی خلج، معاون اجرایی ادارۀ کل نوسازی استان قزوین، حدود سه دهه است که در ادارۀ نوسازی استان مشغول فعالیت است. ایشان به سبب تجربۀ فعالیت در بخش های مختلف این اداره و نظارت بر ساخت مدارس در شهرستان های مختلف استان، شناخت مناسبی از وضعیت مدارس استان، نیازها، چالش ها و تحولات در این زمینه دارد. در این گفت و گو با سایت مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین، آقای خلج به برخی از این موضوعات اشاره کرده است. 

 

لطفاً از تجربۀ خودتان در ادارۀ کل نوسازی قزوین بفرمایید؟

ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی      نروم جز به همان ره که توام راه نمایی

از سال ۱۳۷۴ وارد ادارۀ نوسازی مدارس شدم و تا ۱۳۸۶ به­‌عنوان ناظر در خدمت مجموعه بودم و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ سرناظر در شهرستان­‌های استان مشغول خدمت بودم، ۲ سال هم مسئولیت حراست اداره کل را داشتم. و از سال ۱۳۹۳ هم معاونت فنی-اجرایی بوده­‌ام. با توجه به بحث نظارت و معاونت فنی-اجرایی، شناخت تقریبی از مدارس کل استان شهری و روستایی دارم.

بنابر تجربۀ خود شرایط نیازهای مدارس استان، در مناطق مختلف را چگونه می­‌بینید؟

نیازهای آموزش و پرورش در بحث ساخت و ساز مدارس جدید، تخریب و بازسازی مدارس، محوطۀ مدارس، دیوارمحوطه، بهسازی و تجهیزات آموزشی بسیار زیاد است و اعتباراتی که هرساله برای موضوعات مذکور درکمیته­‌های برنامه­‌ریزی شهرستان­ها اختصاص داده می­‌شود، کفاف تمام این موارد را نمی­‌دهد. لذا باید از منابع دیگری مانند منبع پرخیر و برکت خیرین و منبع ملی تأمین شود. واقعاً اگر خیرین مدرسه­‌ساز در سطح استان یا کشور راه­‌اندازی نمی­‌شد، آموزش و پرورش با مشکل مواجه بود. الان هم نه به شکل صددرصد ولی در حد رفع نیازهای استان پاسخگو است.

طی این ۳۰ سال سعی کردیم در بخش­‌های مختلف استان عدالت رعایت شود و تقریباً ۳۰ درصد مدارس در همۀ بخش­های استان نیاز به تخریب و بازسازی یا مقاوم­ سازی دارند. حدود ۱۷ درصد از مدارس نیاز به مقاوم­‌سازی و ۱۳ درصدنیاز به تخریب و بازسازی دارند و تقریباً به شکل برابر در سطح استان فعالیت کرده­‌ایم. برخی بخش­‌های استان مانند آوج، از نظر سرانۀ دانش­‌آموزی مناسب­‌اند و شاید متر مربع سرانه برای هر دانش­‌آموز، از معیارهای جهانی هم بهتر باشد، ولی از ۱۱۹ فضای آموزشی موجود شهرستان ، ۳۰ درصد نیازبه بازسازی یا مقاوم­‌سازی دارند. در شهرستان­‌های قزوین و البرز که مهاجرپذیرترند، نیازهای ما بیشتر از شهرستان­‌های دیگر است و علاوه بر بحث­‌های تخریب و ­بازسازی و مقاوم­‌سازی، هرساله به احداث فضاهای جدید هم در این شهرستان­‌ها نیاز داریم.

لطفاً از چالش­‌هایی که در مسیر فعالیت خود، با آنها مواجه هستید، بفرمایید.

یکی از مواردی که به مشکل می­‌خوریم، بحث آینده­‌نگری و برنامه­‌ریزی است. ما به علت کمبود نیروی انسانی برنامۀ کوتاه‌مدت، میان­‌مدت و بلندمدت در ادارۀ کل نوسازی مدارس نداریم. نیازهای آموزش و پرورش در موضوعات مختلف باید احصاء شود، چه دربحث احداث، بهسازی و تجهیزات و بعد برنامه­‌ریزی شود که با الویت­‌بندی به آن پرداخته شود.

از دیگر چالش­‌ها بحث مسکن مهر و طرح ملی مسکن است که در سطح استان، بیشتر متمرکز در مهرگان، تاکستان، الوند و آبیک است و قطعاً برای مدارس در این مناطق با مشکل مواجه خواهیم بود. درهمان شهر جدید مهرگان ما به حدود ۷۷ فضای آموزشی ۱۲ کلاسه نیاز خواهیم داشت، همچنین در تاکستان، آبیک یا الوند همین مشکلات را خواهیم داشت. این اعتبارات اندکی که به فضای آموزش اختصاص داده می شود، اصلاً پاسخگوی این همه نیاز نخواهد بود. با کمک­‌های خیرین عزیز، اعتبارات استانی یا ملی صرفاً شاید بتوانیم فضاهای قدیمی را تخریب و بازسازی کنیم یا در شهرک­‌های اقماری فضاهایی را احداث کنیم ولی اعتبارات و کمک‌های خیرین عزیز مدرسه ساز کفاف ساخت این فضاها را نمی­‌دهد و حتماً باید راه و شهرسازی ورود پیدا کند.

همکاری با ادارۀ کل نوسازی مدارس در بخش مسئولیت اجتماعی شرکت­‌های تولیدی بسیار مهم است زیرا استان قزوین استان صنعتی است و اگر در این زمینه به جد همراهی کنند، بار بسیار بزرگی از دوش آموزش و پرورش برداشته می­‌شود. مثلاً معاونت اقتصادی استانداری می­‌تواند کمک بزرگی در این زمینه داشته باشد.

مهندس رجبعلی خلج معاونت اجرایی ادارۀ کل نوسازی مدارس استان قزوین

علت کمبود تخصیص اعتبارات دولتی را چه می­ دانید؟

استان هم حتماً دلایلی برای خود دارد، برای مثال در چندسال اخیر، الویت­‌ها به­‌سبب مشکلات خشکسالی به بحث آب اختصاص داده شده است و الویت اول آموزش نیست. قطعاً نظر آنها هم مهم است و الویت­‌های دیگری وجود دارد، مثلاً وقتی تأمین آب مشکل است، به نوعی در بحث­‌هایی که با برنامه و بودجه یا استانداری می شود، ما را هم قانع می­‌کنند. در بحث مدرسه­‌سازی باید در رابطه با خیرین مدرسه­‌ساز بیشتر تلاش کنیم. تک­‌تک شهرستان­‌های ما، حتی بخش­‌های کمتربرخوردار، دارای پتانسیل خیرین بسیار خوبی هستند. اگر ما بتوانیم برای تمام ۶ شهرستان، به­‌طور جداگانه، جشنواره­‌هایی ترتیب دهیم، یا حتی به­‌طور منطقه­‌ای و روستایی جشنو

اره­‌هایی ترتیب دهیم، خیلی بیشتر از این می­‌توانیم در خدمت آموزش و پرورش و دانش آموزان عزیز باشیم. در جلسات خودمان هم این مسائل مطرح شده و همکاران ما این آمادگی را دارند که در شهرستان­‌ها و نقاط مختلف استان تکریم از خیرین مدرسه­‌ساز و مدرسه­‌یار را داشته باشیم.

به­‌جز بحث جشنواره، به­‌نظر شما چه راه­‌هایی برای افزایش مشارکت خیرین و جذب آنها وجود دارد؟

شرکت­‌های تولیدی و شهرک­ های صنعتی هم هستند که می­‌توانند در رابطه با مسئولیت اجتماعی در ساخت و سازمدارس جدید، تخریب و بازسازی مدارس، محوطۀ مدارس، دیوار محوطه، بهسازی و تجهیزات آموزشی فعالیت کنند. کسانی که در این مراکز فعال هستند، می توانند در این امر مهم ما را کمک و همراهی نمایند و به نوعی این حق آموزش و پرورش است. در این رابطه لازم است استانداری با ادارۀ کل نوسازی مدارس همکاری داشته باشد. همکاری بخش­‌های ذی­ربط به نظر من کافی نیست. همکاری با ادارۀ کل نوسازی مدارس در بخش مسئولیت اجتماعی شرکت­‌های تولیدی بسیار مهم است زیرا استان قزوین استان صنعتی است و اگر در این زمینه به جد همراهی کنند، بار بسیار بزرگی از دوش آموزش و پرورش برداشته می­‌شود. مثلاً معاونت اقتصادی استانداری می­‌تواند کمک بزرگی در این زمینه داشته باشد.

وضعیت کمک­‌های خیرین طی این سال­‌ها چه تغییراتی کرده است؟

در طی این سال­‌ها همیشه فعالیت چشمگیر بوده و حضور خیرین سال­ به­ سال پررنگ­‌تر شده است. اوایل ورود خیرین در احداث یا خرید تجهیزات کمتر بود ولی روز به روز بهتر و بهتر شده است به­‌خصوص فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز استان در سال­های اخیر، با محوریت رئیس مجمع و سایرین هم خیلی بهتر شده است. گاهی مواقع در بازدید از مناطق و رسیدگی به مدارس از ادارۀ کل نوسازی مدارس و ادارۀ کل آموزش و پرورش هم پیشی می گیرند.

آیا در استان قزوین، دربارۀ دریافت­ کمک­‌های غیر نقدی و استفاده از مهارت­‌های افراد برای بهسازی و ساخت مدارس سازوکاری وجود دارد؟

در این زمینه سازوکار برنامه­‌ریزی شده وجود ندارد، در حالی­که یک موضوع کاملاً یک موضوع اساسی است. در سازمان نوسازی مدارس کشور یک طرح آجر به آجر داشتیم که هدفش همین بود. هرکس به هراندازه توان یا مهارتی که دارد، حتی با مبالغ خیلی کم می‌تواند مشارکت نماید. ولی با وجود برنامه­‌ری

زی، می­‌توان از این ظرفیت بهتر و بیشتر استفاده کرد. در بحث کار خیر همۀ افراد استان یا کشور ما مشتاق هستند. اگر در تکریم از خیرین بهتر عمل کنیم، از این ظرفیت پر خیر و برکت استفادۀ بیشتری می­‌توان برد. برای مثال اگر سایت یا سامانه‌ای داشته باشیم، مردم عزیز و خیرین بزرگوار می­‌توانند در مدرسه‌سازی و تعمیرات اساسی مدارس بی

شتر کمک کنند اما الان یک سامانه یا اقدام مشخصی وجود ندارد.

در پایان، اگر نکتۀ ناگفته­‌ای دارید، بفرمایید.

خداوند منان را شاکریم که محل خدمت ما را جایی قرار داده که خدمت به فرهنگ جامعه، خدمت به آینده­‌سازان وطن عزیزمان است. به همکاران ارزشمند و ارجمندم: تلاش خالصانه و صادقانه شما آیینهٔ وظیفه­‌شناسی و پژواک دانایی و تعهد است. نتیجۀ بذر تلاش و کوشش شما، درخت امید

ی است که به بار می­‌نشیند و نویدبخش آینده­‌ای پرنشاط و زیبا است. درود بر همت بلندتان که چه در بحث خدمت در اداره کل، چه ارتباط با خیرین و چه در همکاری و همراهی با آموزش و پرورش یا سایر دستگاه­‌ها وارگان­‌ها، خدمتی صادقانه دارید. قطعاً با برنامه­‌ریزی دقیق­‌تر، بهتر از این می­‌توانیم در خدمت فرهنگ جامعه که همان اساس جامعه است، باشیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار      تو خشنود باشی و ما رستگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.