مدیر عامل مجمع تاکستان: برگزاری مراسم تجلیل از خیرین، راهی برای تشویق به امر مدرسه سازی
محمدرضا رحمانی، مدیر عامل و عضو مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان تاکستان، بر اهمیت فعالیت مجمع های شهرستان و برگزاری مراسم تقدیر از خیرین مدرسه ساز، برای گسترش مشارکت های مردمی تأکید کرد.
محمدرضا رحمانی، از فعالین و خیرین در حوزۀ مدرسه سازی، از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در مجمع خیرین ضیاءآباد آغاز کرده است و اکنون مدیر عامل مجمع خیرین تاکستان است. ایشان در این گفت و گوی کوتاه، به اهمیت مجامع شهرستان ها در جذب مشارکت مردم محلی و جایگاه مهم کمک های مردمی پرداخته است.
لطفاً از تجربۀ خود در زمینۀ مدرسه سازی و آغاز فعالیتتان بفرمایید.
- رئیس آموزش و پروش منطقۀ ضیاءآباد، در سال ۱۳۹۵، با فردی به نام سید اکبر صادقی، مجمع خیرین مدرسه ساز ضیاءآباد را راه-اندازی کرد. من هم در آن مجمع فعال بودم، در آنجا همزمان ۳ مدرسه را با کمک مجمع خیرین احداث کردیم. خود من در تاکستان، ساختمان مادرم که ۷۵۰ متر بود و به من رسیده بود، برای احداث مدرسۀ شهید نامدار اهدا کردم که الان در حال بهره برداری است. اکنون هم به عنوان مدیر عامل مجمع تاکستان فعالیت می کنم.
وجود مجامع شهرستان ها در کنار مجامع استانی چه تأثیرات و اهمیتی دارد؟
- مجامع شهرستان، به خصوص در برخی مناطق که محرومیت فراوان هست، از نزدیک محرومیت ها را می بینند و لمس می کنند. با همان متمولین منطقه که صحبت کنیم، به سبب عِرق و علاقۀ خاصی که به منطقۀ خودشان دارند می توانیم آنها را مجاب کنیم که برای محرومیت زدایی سرمایه گذاری کنند. شاید این افراد آنقدر به چشم مجمع استان یا کشوری نیایند ولی اگر مجامع خیرین در مناطق کوچک باشند، بهتر مسأله را حل می کنند و افراد برای سرمایه گذاری راحتتر مجاب می شوند.
ارتباط مجمع با سایر شهرستانها که مجمع مستقلی ندارند چگونه است؟ و نیازسنجی چطور انجام می شود؟
- آموزش و پرورش اعلام نیاز می کند و نوسازی هم با مناطق ۱۴ گانه در ارتباط است. گاهی خیرین کشوری یا خارج از کشور، اعلام می کنند که مثلاً می خواهند ۲ مدرسه بسازند، از وزارتخانه به استان ها انتفال داده می شود، استان هم بررسی می کنند که فلان روستا مدرسه ای نیاز هست و خیرین منطقه توان ساخت ندارند، آن را معرفی می کنند. برای مثال ما می خواستیم در ضیاءآباد یک سالن غذاخوری بسازیم و واقعاً کمبود داشتیم که یک خانم ایرانی مقیم آمریکا از همین طریق معرفی شده بود و آن را ساخت. چنین تجربه هایی داشتیم.
برای ترویج بیشتر مدرسه سازی چه فعالیت هایی پیشنهاد می کنید؟
- یکی از راه ها برگزاری مراسم تقدیر از خیرین مدرسه ساز است. این جشن و تجلیل باعث می شود افراد فعال، به فراخور هر منطقه، وقتی دعوت شوند، یک تشویقی است برای کسانی که امکانش را دارند. در تجربۀ شخصی من در چنین جلسه ای، فی البداهه، چندین نفر با توجه به وسعشان اعلام همکاری کردند. مراسم تجلیل تأثیرگذار است. سایت ها و شبکه های اطلاع رسانی محلی یا آموزش و پرورش هم هرقدر تبلیغات بیشتری بکنند، موثرتر خواهد بود.
شرایط مدارس در تاکستان و میزان نیاز به مدرسه سازی در این منطقه را چگونه می بینید؟
- مدارسی که الان فعال هستند سالانه مستهلک می شوند و هزینۀ نگهداری، تعمیرات، رنگ زدن و… دارند که هیچ کدام در وسع کمک های اولیاء و کمک های مردمی نمی گنجد و باید سایر خیرین ورود پیدا کنند. برای مثال خود مجمع خیرین تاکستان در چندین مدرسۀ تاکستان که سرویس های بهداشتی آن نیاز به تعمیر داشتند، تجهیز به دوربین های مدار بسته یا ویدئو پروژکتور در برخی مدارس نیاز بود، فعالیت کرد. خیرین همیشه باید پای کار باشند و کمک کنند و اگر نه، مدارس به بن بست می رسند.