مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین

عضو مجمع خیرین مدرسه­‌ساز تاکستان: ایجاد فضای مناسب و استاندارد، شرط اساسی آموزش و یادگیری

منیره فرخیان، عضو مجمع خیرین مدرسه ساز تاکستان، در گفت­‌وگو با سایت مجمع استان قزوین، به جایگاه فرهنگیان در مشارکت در امر مدرسه­‌سازی اشاره کرد. او با تأکید بر اهمیت اعتماد و امنیت­ خاطر نسبت به مجمع خیرین مدرسه­‌ساز، فضای مناسب، استاندارد و امن را لازمۀ آموزش با کیفیت دانست.

0

سرکار خانم منیرۀ فرخیان از فرهنگیان بازنشسته و از بانوان فعال در حوزۀ مدرسه­‌سازی است. ایشان از روزهای آغازین تشکیل مجمع خیرین مدرسه­‌ساز شهرستان تاکستان، در امر مدرسه­‌سازی مشارکت داشته­اند و از سال ۱۳۹۸ به عضویت مجمع خیرین درآمده­‌اند. حضور و مشارکت قابل توجه بانوان در مجمع این شهرستان، دستمایۀ گفت­وگوی سایت مجمع خیرین استان قزوین با خانم فرخیان بوده است. در زیر گفت­‌وگو با ایشان را می­‌خوانیم.

لطفاً از تجربۀ آغاز به کار و حضورتان در مجمع خیرین تاکستان بفرمایید.

اولین جشنواره خیرین تاکستان از سال ۱۳۹۴ بود، توسط مرحوم خانم آقاجانیان دعوت شدیم و شرکت کردیم چون دربارۀ مدرسه بود و ما هم فرهنگی بودیم، بالطبع استقبال کردیم. من به­‌طور مادام العمر مبلغی از حقوقم کم می­شد و عضو مشارکت­‌کننده بودم و از ابتدا حضور داشتم. از سال ۹۶ عضو علی­‌البدل مجمع خیرین شهرستان تاکستان شدم و از سال ۹۸، پس از فوت حاج منصور رحمانی در اثر بیماری کرونا، من عضو اصلی مجمع شدم. البته پیش از آن هم، به­‌خاطر دوستی و علاقه‌ای که داشتم، در جلسات شرکت می­کردم و صرفاً شنونده بودم. این دوره هم در انتخابات رأی اول بودم و عضو اصلی شدم. در واقع از سال ۱۳۹۴ که مجمع در حال شکل­‌گبری بود، عضو مجمع بودم ولی طی دو دوره انتخابات حضور داشتم.

من و خانم محلاتی و خانم زینت رحمانی که اخیراً آمدند، قبلاً هم با خانم آقاجانیان هم که مرحوم شدند، همکاران خانم هستیم. باقی همکاران و اعضای مجمع آقایان هستند که کنارهم فعالیت می­‌کنیم. خود اعضا و خانواده­‌هایشان از خیرین مدرسه­‌ساز هستند و مدارس مختلفی را ساخته­ یا زمین­‌هایی اهدا کرده­‌اند.

مشارکت در مجمع خیرین تاکستان چگونه است؟

در آغاز برخی خیرین زمین و کمک­‌های مالی اهدا کردند و از آن جایی که محیط مربوط فرهنگی و آموزشی است، همراه مرحوم خانم آقاجانیان که از پایه­‌گذاران بودند، از همکاران دعوت کردیم و درخواست کردیم که حامی این روند باشیم. حدود ۴۰-۵۰ نفر را از میان دوستانمان جذب کردیم و الان حدود ۱۲۰ نفر فرهنگیان بازنشسته هستند که به­‌شکل مادام­‌العمر از حقوقشان مبالغی (از ۲۰-۲۰۰هزارتومان) کسر می­‌شود و حدود ۴۰-۵۰ نفر هم فرهنگیان شاغل هستند. ما به­‌طور ماهانه، ۲ بار جلسه داریم و اگر جشنواره یا برنامه­‌ای هم باشد، به سبب فضای همکاری و صمیمیت جمع می­‌شویم و برنامه­‌ریزی و همکاری می­‌کنیم یا اگر فردی مراجعه کند و ارباب رجوع داشته باشیم، سعی می­‌کنیم حضور داشته باشیم و ارتباط صمیمانه­‌ای برقرار کنیم چون برخورد خوب در جذب خیرین موثر است. امور مالی هم با کمک و حمایت رئیس و اعضای مجمع رتق و فتق می­‌شود، هم افراد را جذب می­‌کنند و هم خودشان کمک­ های زیادی می­‌کنند.

در مجموع می­‌توان گفت بیشترین گروهی که استقبال می­‌کنند، فرهنگیان هستند، اگرچه سایر گروه­‌ها در جشنواره‌ها دعوت می­‌شوند از اداره­‌های مختلف و حتی پزشکان و… شرکت می­‌کنند ولی غالباً فرهنگیان بازنشسته استقبال می­‌کنند.

علت مشارکت بیشتر فرهنگیان شاغل و بازنشسته را در چه می­‌دانید؟

من علت آن را بیشتر در تربیت نسل گذشته نسبت به خودمان می­‌دانم. فرهنگیان دهۀ ۳۰، ۴۰ و ۵۰ از بین همکارانی که هستند، تربیت­‌های خاصی داشتیم و ارزش­‌های خاصی را دنبال می­‌کردیم. بیشتر به دنبال وجه معنوی و اخلاقی بودیم. الان برای برخی شغلشان آخرین ارزششان است اما برای ما  اولین ارزش بود. این نظر شخصی من است و شاید اشتباه کنم ولی دربارۀ خودم مطمئن هستم. من در ۳۰ سال معلمی همۀ زندگی ام

یکی از پیش­‌زمینه­‌های آموزش و یادگیری فضای مناسب، با آرامش­‌خاطر و درخور دانش­‌آموز است؛ به­‌ویژه برای مقطع ابتدایی که نخستین مقطع است و بچه­‌ها تازه از خانواده جدا شده­‌اند تا اولین تجربۀ حضور در اجتماع را داشته باشند باید امنیت روانی و جانی داشته باشند.

منیره فرخیان عضو مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان تاکستان

را وقف کارم کرده­‌ام. الان هم دارم بازنشسته می­‌شوم، همچنان دوست دارم هرکاری از دستم برمی­‌آید انجام دهم. بُعد مسائل اوخروی را هم چندان در نظر نمی­‌گیرم، همین امروز، در این دنیا اگر دانش­‌آموزی در کلاس گرم و امن و به دور از استرس درس بخواند، ارزش بسیاری دارد.

چراکه خود ما در دوره­‌ای درس می­‌خواندیم که شرایط مساعدی نبود، بخاری آتش می­‌گرفت و وقتمان صرف روشن کردن بخاری و نفت آوردن می­‌شد، بخاری خاموش می­‌شد و سردمان بود، اینگونه وقتمان هدر می‌رفت. به همین دلیل دوست دارم هر کودکی وارد فضای آموزشی می­‌شود، امنیت خاطری داشته باشد و فضای آرامی در مکان آموزشی داشته باشد، این اولین بُعدش است. باید یک سرویس بهداشتی تمیز داشته باشد تا بهداشت را یاد بگیرد، استرس ریختن سقف نداشته باشد،  باید بدون استرس باشد تا روند آموزش خوب پیش برود. یکی از پیش­‌زمینه­‌های آموزش و یادگیری فضای مناسب، با آرامش­‌خاطر و درخور دانش­‌آموز است؛ به­‌ویژه برای مقطع ابتدایی که نخستین مقطع است و بچه­‌ها تازه از خانواده جدا شده­‌اند تا اولین تجربۀ حضور در اجتماع را داشته باشند باید امنیت روانی و جانی داشته باشند.

نقش و حضور بانوان در این مجمع را چگونه می­‌بینید؟

ما از بین همکاران بازنشسته که مشارکت  می­‌کنند، حدود ۲۰ نفر آقایان و ۱۰۰ نفر بانوان هستند و بیشتر آن به دلیل جنبهٔ عاطفی است و باید در نظر بگیریم آقایان سرپرست خانواد هستند و هزینۀ زندگی بر عهدۀ آنان است ولی خانم­‌ها درآمدی که دارند معمولاً برای خودشان است و بخشی از آن را برای آرامش روانی یا معنوی خودشان هزینه می­‌کنند. ما گروه­‌های دوستی ۳۰-۴۰ نفره داریم که همگی از طریق روابط دوستی و صمیمانه جذب شده­‌اند و برای مثال اگر قرار نباشد این پول­‌ها برای مدرسه­‌سازی هزینه شود، اکثریت آنها از مشارکت در مجمع استعفا می­‌دهند.

شما علت مشارکت افراد در امر مدرسه­‌سازی در تاکستان را در چه می­‌دانید؟

بیشترین علت مشارکت هم به نظر من، به سبب اعتماد و امنیتی است که در جمع دارند. برای مثال ما یک گروه از خیرین داریم که هر اتفاقی می­‌افتد، هزینه­‌هایی که صرف می­‌شود گزارش می­‌دهیم. حتی برای خرید یک چایی برای مجمع هزینه نمی­‌کنیم و اصلاً از پول مدرسه هزینۀ جانبی نداریم. حتی رئیس مجمع تاکستان، کمک­‌های بسیاری جذب می­‌کند و اگر برای مثال بنری، جشنواره­‌ای یا هدیه­‌ای تهیه شود هزینۀ آن از طرف خود اعضای مجمع داده می­‌شود و از منبع کمک­‌های مردمی نیست. به همین دلیل افراد می­‌دانند که کمک­‌هایی که انجام دهند، به ثمر می­‌رسد.

در خود تاکستان اگر سرانگشتی هم حساب کنیم، خیلی از مدارس در حال تخریب، در مناطق محروم شهرستان بازسازی یا مجدداً ساخته شده­‌اند که بسیار استاندارد و با حیاط متناسب با تعداد کلاس­‌ها، سرویس­‌های بهداشتی مناسب، تهویۀ خوب، نور کافی و میز و نیمکت­‌های مناسب هستند. در شهرستان کوچک ما طی این ۶ سال، حتی با توجه به اینکه ۲-۳ سال همه­‌گیری کرونا طول کشید، حدود ۶-۷ مدرسه ساخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.