گروسی: اهمیت اعتمادسازی برای جذب مشارکت خیرین
محمدحسین گروسی، عضو مجمع و از خیرین مدرسه ساز استان قزوین، بر اهمیت شفاف سازی عملکردها و روندها و تلاش برای جذب مشارکت خیرین مدرسه ساز تأکید کرد.
آقای محمد حسین گروسی از اعضای مجمع استان قزوین و از خیرین مدرسه ساز، حدود ۳۰ سال است که همراه پدرشان به این حوزه وارد شدند. ایشان به اهمیت مدرسه سازی باور دارد و برخی برخوردهای سلیقه ای در سطح مسئولین را مانع این کار می دارند. او در این گفت و گوی کوتاه، به اهمیت شفاف سازی دربارۀ برخی شایعات، مربوط به فروش مدارس، و نیز اهمیت برخورد شایسته با خیرین اشاره می کند.
لطفاً دربارۀ تجربۀ خودتان در مدرسه سازی و چگونگی آغاز آن بفرمایید.
- اوایل دهۀ هفتاد بود که با پدر تصمیم گرفتیم بخشی از منابع مالی را به ساخت مدرسه اختصاص دهیم و یک مدرسه در ملکآباد قزوین ساختیم و بعد از تأسیس مجمع خیرین استان، همزمان با سایر استان ها، وارد هیئت مدیرۀ مجمع شدم که این همکاری تا کنون ادامه دارد. عقبۀ این فعالیت هم به قبل از انقلاب باز می گردد که پدر با ساخت مسجد و حسینیه کار عامالمنفعه انجام می دادند. سال ۵۷ هم با تهیۀ زمینی در مشهد همراه چند نفر از خیرین قزوین، حسینیه ای در آنجا احداث کردند که سالهای سال است هزاران نفر در سال از آن استفاده می کنند.
دربارۀ انگیزه تان از ورود به حیطۀ مدرسه سازی بفرمایید.
- ما امانت دار اموالی هستیم که در مقطعی از زمان خداوند در اختیار ما گذاشته است و بهتر این است که از این لطف و نعمت ها، کمکی به همنوع انجام بدهیم و آنها را هم با خود شریک کنیم. این خیلی لذت بخش تر است تا اینکه فرد همه چیز را تنها برای خود بخواهد. بالاخره در جامعه و اطراف ما افراد نیازمند هستند، به خصوص این روزها که بیشتر هم شده اند. در واقع فرد بخشی از ثروتی را که خداوند به او داده است، در راه خیر استفاده می کند.
با توجه به اینکه تجربۀ ساخت مکانهای دیگری جز مدرسه را داشته اید، چه الویتی برای مدرسه سازی وجود دارد؟
- مدرسه سازی پایۀ آگاهی مردم است. وقتی یک ساختمان می سازید، اول پی ریزی آن است و اگر درست باشد، ساختمان سال ها محکم و استوار است. مدرسه هم همینطور است و آگاهی مردم را میسازد، تمام اولیای الهی هم برای آگاهسازی آمدهاند. آگاهی باعث میشود فردی که در این مسیر قرار دارد هم برای خودش و هم برای جامعه مفید باشد، بنابراین مدرسه سازی زیربنای کارهای خیر است. البته کارهای خیر دیگر هم اهمیت دارد، مثلاً در حوزۀ درمان، به خصوص در دوران کرونا، این توفیق را داشتیم که تا حد زیادی، توسط مجمع سلامت، کار انجام دهیم، مردم به ما اعتماد کردند و توانستیم کارهای خوبی در سطح استان انجام دهیم.
به نظر شما پیش و پس از احداث مجمع چه تغییراتی در روند مدرسه سازی رخ داده است؟
- من فکر می کنم طی این ۲۵ سال همۀ اتفاقاتی که افتاده است مثبت بود، همگی با نیت خیر آمدند و کار خداپسندانه اتفاق افتاده است. با این مجموعه، شاید هزاران کلاس در این چندین سال ساخته شده است و منشاء خیر و برکت برای مردم و کمکی برای آموزش وپرورش بوده است.
چالش هایی هم بوده است که مثلاً گاهی برخی مسئولان برای تأمین آب و برق برای خیرین، کم کاری کردند که باعث کم شدن اعتماد یا دفع این عزیزان شده است؛ اگرچه ما سعی کردیم که در چهارچوب هیئت مدیره این عزیزان را جذب کنیم اما گاهی برخی مدیران سلیقه ای برخورد کردند و این اتفافات افتاده است.
مشکلات همیشه وجود دارد ولی با مدیریت باید این مشکلات را به فرصت تبدیل کرد. مجموعۀ قزوین هم با فراز و نشیبی که داشته است، از مجموعه هایی است که هرساله موفق بوده است حتی با وجود برخی مسئولینی که تعاملات کمتری داشتند، ورود پیدا کردیم و مشکلات را به حداقل رساندیم.
با توجه به تجربه تان در مجمع، تغییرات روند یا مسیری که مجمع تا به اینجا طی کرده است را بفرمایید.
- مشکلات همیشه وجود دارد ولی با مدیریت باید این مشکلات را به فرصت تبدیل کرد. مجموعۀ قزوین هم با فراز و نشیبی که داشته است، از مجموعه هایی است که هرساله موفق بوده است حتی با وجود برخی مسئولینی که تعاملات کمتری داشتند، ورود پیدا کردیم و مشکلات را به حداقل رساندیم.
چالشی که الان وجود دارد، صحبتی است دربارۀ فروش اموال دولتی و شائبه ای برای مردم ایجاد کرده است که مدارس خیّرساز هم به فروش می رسد و این امر باعث شده است افرادی که میخواهند وارد این عرصه شوند، با احتیاط بیشتری باشد؛ علیرغم اینکه طی رایزنی با تهران، این خبر را تکذیب کردند ولی همچنان این نگرانی هست. کسانی که پولی که با زحمت و روزی حلال به دست آورده اند، می خواهند نفعش به جامعه و مردم محروم برسد اما وقتی بحث فروش این اموال مطرح می شود، دیگر برای ما که جذب این خیرین را دنبال می کنیم، خیلی سخت می شود.
این افراد اعلام می کنند که ما از مال خودمان می گذاریم و دولت به راحتی این اموال را میفروشد. این باید شفاف سازی شود که مدرسۀ خیّرساز قابل فروش نیست و مسئولان باید صریحاً اعلام کنند تا مردم با اطمینان خاطر این مسیر را ادامه دهند.
در رابطه ترویج بیشتر امر مدرسه سازی چه راه هایی وجود دارد؟
- مدیران نوسازی و آموزش و پرورش متولی این امر هستند و حاصل تلاشهای ما به این مراکز مربوط می شود، در واقع کار ما باری از دوش آنها برمی دارد. بهترین راهش این است که مدیران این مراکز یک مقدار بیشتر برای این موضوع وقت بگذارند و به آن اهمیت بدهند. خیّر کارش را انجام می دهد ولی این وظیفۀ ما و مسئولان است که وقتی فرد چندین میلیارد هزینه می کند، وقت بگذارند.
برای مثال آقای مهندس عباسی اولین مدیر کل نوسازی در قزوین، خودشان برای دعوت خیرین به تهران میرفتند، هدیه ای می گرفتند و شخصاً به همراه رئیس یا عضوی از مجمع، دعوت نامه را می بردند و این امر باعث میشد که فرد اهمیت موضوع را درک کند و دعوت را بپذیرد و شرکت کند. اما وقتی شما یک نامه ای را پست کنید یا تلفنی اطلاع دهید که امروز مجمع داریم، از تهران بیایید و ۱۰-۲۰ میلیارد تومان پرداخت کنید، نیاز به زمان بیشتری دارد. مسئولین برای این امر باید وقت بیشتری بگذارند.