مدیر عامل مجمع خیرین استان قزوین: امید به تحقق ۹۰ میلیارد تومان مشارکت خیرین استان، در سال جاری
آقای بناوند، مدیر عامل مجمع خیرین استان قزوین، با بیان بخشی از عملکرد اخیر مجمع در استان، به ظرفیت ها و راه های مشارکت در پروژه های مدرسه سازی اشاره کرد.
علی بناوند، با بیش از ۱۱ سال تجربه و فعالیت در امر مدرسه سازی، اکنون به عنوان مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین مشغول به فعالیت است. در این گفت و گو از تجارب ایشان در این زمینه، چگونکی تشکیلات مجمع، روند رسیدگی به امر مدرسه سازی، پروژه های اخیر مجمع استان، ظرفیت های موجود و برخی چالش های موجود جویا شدیم.
در صورت امکان، معرفی اجمالی از مجمع خیرین، به خصوص در استان قزوین، بفرمایید.
- بحث مدرسه سازی از زمان قدیم جاری بوده است و بسیاری از افراد فرهیخته در زمینۀ مدرسه سازی فعالیت کرده اند که نام و یادشان نیز باقی است اما از سال ۱۳۷۷ به شکل رسمی، مجمع خیرین مدرسه ساز استان قزوین هماهنگ با سایر استان ها شکل می گیرد که از آن سال تا کنون، ۴۰۰ مدرسه توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است. معمولاً مجامع خیرین با انتخاب هیئت امناء است که شامل ۷ نفر اعضای حقیقی از خیرین مدرسه ساز و ۲ نفر هم اعضای حقوقی، معمولاً مدیر آموزش و پرورش استان و مدیر نوسازی مدارس است که ترکیب هیئت مدیرۀ مجمع را تشکیل می دهد.
خیرین می توانند برای ساخت مدرسه یا به شکل کامل بر اساس ضوابط نوسازی مدارس برای ساخت اقدام کنند و یا به شکل مشارکتی، بخشی از طرف خود خیرین و بخشی از طرف دولت، باشد که در حال حاضر نقش بخش دولتی کمی ضعیف تر شده است و سعی بر این است که پروژه ها به شکل صددرصدی یا نزدیک به آن، توسط خود خیّر ساخته، تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شود.
محوریت مجمع در قزوین وجود دارد و مناطق ۱۴گانه آموزش و پرورش نیز وجود دارد که تلاش می کنیم در این مناطق مجمعهای مستقل داشته باشیم که آنها نیز بتوانند زیر نظر مرکز برنامه های خود را پیش ببرند.
آیا تمام ظرفیت خیرین مدرسه ساز در این مجمع متمرکز می شود یا راههای دیگری نیز وجود دارد؟
- در حوزۀ مدرسه سازی باید بر اساس نقشه های نوسازی مدارس و با هماهنگی مجمع خیرین باشد، این مجمع در مناطق روستایی یا شهری نیازسنجی انجام می دهد و به آموزش و پرورش اطلاع داده می شود، پس از هماهنگی با آموزش و پرورش و ادارۀ نوسازی؛ چنانچه ظرفیت دولتی وجود داشته باشد، از آن استفاده می کنند، در غیر این صورت از ظرفیت خیرین استفاده می کنند. در قزوین حدود ۳۵۰ نفر مستقلاً مدرسه احداث کرده اند، حدود ۸۰ نفر زمین اهداء کردهاند و حدود ۳۰۰۰-۴۰۰۰ نفر هم ماهیانه مبلغی را به این امر اختصاص می دهند که بیشتر این افراد از فرهنگیان هستند.
با توجه به اینکه خودتان در این امر فعال هستید، دربارۀ فعالیت های شخص خودتان بفرمایید.
- من بیش از ۱۱ سال است که در این زمینه وارد شده ام، پدرم مرا به عنوان وصی انتخاب کرد و یک مدرسۀکوچک در ناصرآباد، در روستای اوزون دره، ساختیم و بعد از آن من وارد این مجمع شدم و درحال حاضر بهعنوان مدیرعامل مجمع هستم که در دفتر مجمع، جنب ادارۀ آموزش و پرورش حضور دارم و چنانچه مراجعاتی باشد، در خدمت عزیزان هستم که کمک ها را دریافت کنیم.
حضور افراد در مجمع به شکل افتخاری است و معمولاً هر دو هفته یکبار جلساتی در دفتر مجمع داریم که افراد جمع می شوند، تصمیم گیری می کنند و سعی میکنیم در کار مدرسه سازی خدمت کنیم.
در سال گذشته، خیرین در سطح استان، ۴۳ میلیارد تومان تعهد کردند که محقق شد و در سال جدید تعهد کردند ۹۰ میلیارد تومان محقق شود. تا کنون ۶۰ درصد آن تأمین شده است که امیدواریم تا پایان سال کامل شود.
در رابطه با فعالیت سال های اخیر لطفاً چند نمونه بفرمایید.
- در سال گذشته، خیرین در سطح استان، ۴۳ میلیارد تومان تعهد کردند که محقق شد و در سال جدید تعهد کردند ۹۰ میلیارد تومان محقق شود. تا کنون ۶۰ درصد آن تأمین شده است که امیدواریم تا پایان سال کامل شود.
علاوه بر فعالیت هایی که مطرح شد، اخیراً بیشتر به همت رئیس مجمع، حاج مسعود رحمانی، بیش از ۱۰۳ مدرسه روکش آسفالت شد و ۳۱ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس تأسیس کردیم. بسیاری مدارس در روستاها و حتی در شهر، سرویس بهداشتی مناسبی نداشتند که این طرح با استفاده از امکانات همان منطقه و کمک اهالی، با تخصیص بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به آن مجموعه ها، اجرایی شده است.
فعالسازی طرح مدرسه یاری و دانش آموزیاری نیز با تخصیص امکاناتی مانند اجناس و برگزاری جشن ها برای تشویق دانش آموزان و کمک به مدارس نیز در دستور کارمان قرار دارد البته در مناسبت هایی مانند هفتۀ معلم، بسته های اهدایی نیز در نظر گرفته شد و به معلمان در روستاهای کم برخوردار داده شد که امیدواریم تداوم داشته باشد.
لطفاً در رابطه با معیارهای تشخیص مناطقی که نیاز به تخصیص بودجه و امکانات دارند کمی توضیح بفرمایید.
- برای مثال مناطقی هستند که ساکنان مهاجرت می کنند و دانش آموزی در آن ساکن نیست ولی برخی روستاها دانش آموز دارند اما مدرسه ای نزدیک آن نیست یا مدرسه در حال تخریب است و امکان آسیب رسیدن به دانش آموزان وجود دارد. این موارد از طریق دهداری یا مدیر مدرسه به آموزش و پرورش انتقال پیدا می کند و آموزش و پرورش آن را به نوسازی مدارس که مسئولیت ساخت را برعهده دارد، منعکس می کنند، سپس آنها براساس نیازها و بودجه الویت بندی می کنند و همانطور که گفتم، اگر خودشان بودجۀ دولتی داشته باشند، نسبت به ساخت اقدام؛ در غیر اینصورت، مانند سالهای اخیر که دولت بودجۀ محدودتری داشته است، از ظرفیت خیرین نیز استفاده می کنند. این موارد به خیرین اطلاع داده می شود و در صورت تمایل، پس از تنظیم نامه بین خیّر و ادارۀ نوسازی، مبلغ به حساب آموزش و پرورش واریز می شود و نسبت به ساخت مدرسه در آن منطقه اقدام می گردد.